Пропускане към основното съдържание

Основните видове учене в УКУ-Бистра

 


 УКУ-Бистра е един подход за създаване на подкрепяща социална среда за самообучаващи се ( без обучители) чрез предоставяне и организиране на пространство, главно онлайн, и фасилитиране на малки групи от Самоучи. Пълното име на УКУ-Бистра е Учище Креативно с Детска екошкола “Бистра”. Повече за УКУ - на сайта ни


1 Ученето


 Във фокуса на УКУ, заедно с ученето креативно (по УК-методиката) са и следните видове учене:

  1.  Самоопределено учене (самообразование) - Учащият сам определя своите цели на учене, маршрути, начини и източници;

  2.  Самоучене (самообучение) - Самостоятелно учене ,без обучител / преподавател;

  3.  Соло учене - Насаме, без пряко взаимодействие с други ,учащи или Уки (експерти, майстори, треньори);

  4.  Съучене - Заедно с равни, като може да е:.

    •  Споделено учене- С други учащи в малка група, в която се споделя въз основа на другите видове учене (самостоятелно или в МООК; съвместно / съвместен творчески УКУ-проект; соло; ситуирано / практика в реална среда…); 

    •  Съвместно учене - Като екип (с взаимозависимост на участниците) - в УКУ става през съвместни творчески проекти на двама и повече учащи в една УКУ-група;

  5.  Ситуирано учене- В конкретната ситуация / контекст / среда на изучавания обект.

 Базираното на въпрос и Базираното на проблем видове учене също имат място в УКУ - като методи.



2 Без преподаване?


 УКУ-подходът не изключва съвсем “преподаването” на учебен материал, онлайн или офлайн, но учащите сами си избират дали и как. Преподаване е един вид преподнасяне, т.е. представяният опит не е собствен, нито пък степента на авторство на съдържанието е висока Обикновено се преподава от професионални (об)учители / преподаватели.  


 За разлика от преподаването, ключови в УКУ са презентирането и обясняването и от учащи (от равни), и от експерти (Уки). Помощник в това е УКУ-методистът - специалист по учене, образование и познавач на ученето креативно.   


 Презентирането и обясняването от равни са много полезни при ученето, защото:

  •  “Най-добре го разбирам, като го обясня на друг” е в сила и тук;

  •  Докато се подготвят за тях  учащите учат активно, което се търси днес;

  •   Презентирането е с мотивиращ ефект заради самоизявата, общуването и  разгръщането на креативността.

  •  Естествено се покрива “зона на най-близкото развитие” (по Лев Виготски) - видяното и  обясненото от равни се възприема от учащите като по-разбираемо и достъпно,  


Най-вътрешен кръг: Каквото учащивт може да направи без помощ;  Среден кръг: - Зона на най-близкото развитие: Каквото учащивт може да направи с насочване (сам не може); Външен кръг: Каквото учащивт не може да направи.
Най-вътрешен кръг: Каквото учащивт може да направи без помощ;  Среден кръг: - Зона на най-близкото развитие: Каквото учащивт може да направи с насочване (сам не може); Външен кръг: Каквото учащивт не може да направи.

 

 Участието на експерти (Уки) в ученето е възможност за демонстриране на майсторското ниво и на крайния резултат, а също и за внасяне на системност. Това става::

  1. Като споделят собствения си опит - особено ако наистина са постигнали много високо ниво на компетентност в съответните изучавани обекти / занятия (занимания, науки и препитания);

  2.  При ситуирано учене в тяхната конкретна среда/контекст, където експертите влизат в роли на гид (екскурзовод), ментор, инструктор или подобни, според нуждите;

  3.  Експертите участват в мастеркласове - специфичен формат, при който  преуспял практик-звезда се среща за кратко с учащи, особено деца и младежи, като техен мотиватор и модел;

  4.  Експертите подготвят по своите обекти/занятия систематизирани програми от теми (т нар. сиспротем)  или насочват или помагат по друг начин за това на самите учащите и на съответните Асистенти.  

 Аси (Асистент) е прекият помагач на учащите креативно - по един прикрепен към всяка УКУ-група и винаги присъстващ, но “зад кадър”. Аси имат подкрепяща и фасилитираща (при поискване) функции.  Въобще УКУТ (УКУ-тим) като цяло са помагачи на ученето креативно иг с поддържащи роли в нейерархичното УКУ - Учище Креативно.


 А иначе учащите в УКУ могат и без Уки (експерти, майстори, треньори), и особено без преподаватели - като проводник на информация. В наши дни в Интернет се намира почти всичко, всякаква информация и инструкции. Решението със или без експерт (Ук) на учащите е както индивидуално, така и групово, и се взема чрез договаряне при и след сформирането на група.  Това може да бъде предрешено в подходящ момент и по коректен начин, т.е. със спазване на вече договореното с експерти.  


__________

  УКУ-сайтът скоро ще бъда актуализиран с включване на гореизброените в този блог видове учене. 

 Други интересни новости ще са новият, мотивационен Мога-формат на УКУ и двете нови Мога-програми под него - за самоучащи и за онлайн курсисти и студенти към неУКУ програми ((особено МООК).

 Възможно е да направим нов сайт на друга платформа, доколкото досегашната -  безплатната версия на Wix -, имаме технически трудности и проблеми и в администрацията, и особено при отварянето на страници (поне тези на български).

Коментари

Популярни публикации от този блог

DRAFT Две покани за Мога-групи към МООК по Изкуствен интелект (ИИ) за начинаещи на Coursera.org

ПОКАНА за присъствена Мога-група в Общинска библиотека Карлово; ПОКАНА за онлайн Мога-група; САМАТА МОГА-ГРУПА . Мога-програма Изкуствен интелект (ИИ) за начинаещи    1 ПОКАНА за присъствена Мога-група в Библиотека Карлово към е-курс по Изкуствен интелект на Coursera и DeepLearning.AI   Заповядайте в Мога-група към онлайн курс по Изкуствен интелект (ИИ) чрез платформата Coursera. Мога-групата е присъствена - в Общинска библиотека Карлово. Защо?   • ИИ днес е това, което Интернет беше през 90-те години;.   • Курсът е чрез Coursera и от DeepLearning,AI - майстори в сферите си;   • Достъп до най-доброто обучение без да трябва да пътуваме до САЩ,;   • Има начини за справяне и без чак толкова добър английски (описани са)   • И курсът, и Мога-групата са напълно безплатни в присъствения вариант, в Общинска Библиотека - Карлово (иначе курсът има и платен вариант - с издаване на сертификат, а Мога-групата в онлайн варианта си също е със символично заплащ...

Ситуирани учене и когниция - рефлексия на прочетено в Уикипедия

  Текстът е основан на няколко материала, но е със собствени структура, акценти, интерпретации и поглед. В текста няма преразказ, директно позоваване и сравнения с тези в източниците.  Що е "когниция" Взаимодействията при Ситуирано учене ; Отношения между Ситуирано учене, Учене чрез правене и Социално учене ; Основен извод ; Два примера за Ситуирано учене и една лична история за провал ; Основни източници . 1 Що е "когниция" Мой вариант (Й@) по ИИ-обобшението по-долу: Умствените процеси, свързани с придобиване на компетенции (знания, умения и навици),  резултатите от това и приложението им. Придобиването на когниция = Учене, като включва възприемане, разбиране и преработване на информация от средата/контекста чрез мислене и правене. Общ преглед, създаден от AI по Гугъл-търсене What is "cognition "?:    "Cognition encompasses all mental processes related to acquiring knowledge and understanding, including , learning, remembering, and problem-solvi...

Отзив по онлайн курса “Изкуствен интелект (ИИ) за всеки / AI for Everyone”

Масов, отворен онлайн курс на  платформата Coursera.org  СЪДЪРЖАНИЕ:  1 Моята оценка за курса: 8 точки от 10  2 Курса - с някои факти  3 За какво са дадените ми 8 точки и недадените ми 2? (Същия блог - и на сайта на УКУ-Бистра на Wix.com ) Изображение :   Coursera.org